Friday 19 January 2007

Hoe herken je een terrorist?

"Europe is a nice country, but I do not want to live there." Europeanen zijn te soft in de War on Terror. En door die instelling is Hitler zo ver gekomen. De moordenaar van van Gogh had de doodstraf moeten krijgen. En Volkert van der G. ook.

Zo maar wat opmerkingen uit een gesprek dat ik had met een bewaker op mijn universiteit.

Dit was de eerste keer dat ik met een aanhanger van Bush sprak: zij zijn hier in DC namelijk dun gezaaid. En hoewel 65% van de Amerikanen zijn beleid afkeurt, betekent dat 35% - ongeveer 100 miljoen mensen - het wel met hem eens is. En zonder enige moeite herhalen zij zijn holle frasen.

Wat is volgens jou de overeenkomst tussen een min of meer wettig gekozen kanselier van een West-Europees land en het boegbeeld van een groepering zonder structuur of toekomstplan, vroeg ik hem.

Je moet ze allebei hard aanpakken, zei hij. Zoals wij het doen is het goed. We are winning the War on Terrorism.

Maar denk je niet dat er altijd mensen zullen die het niet eens zijn met de Amerikaanse manier?

Nee. Als ze er zijn, dan moeten ze de doodstraf krijgen ( ik verzin dit niet). Dat staat in de bijbel.

Nou is bijbelkennis niet mijn sterkste punt, maar de tien geboden, die ken ik dan nog wel. Hoe zit het dan met "thou shalst not kill?"

De bewaker was voor geen gat te vangen," An eye for an eye." In de strijd voor vrijheid is alles geoorloofd.

Maar is afwijken van de Amerikaanse opvatting van vrijheid niet juist de essentie van vrijheid? Gaat het niet te ver om iedereen die anders denkt als terrorist te bestempelen? En hoe herken je een terrorist?

"That`s easy. A terrorist is someone who does not love freedom."

En zo lopen er dus nog ongeveer 100 miljoen rond.

No comments: