Monday 22 January 2007

Lekker puh!

Een dorpje. The Shire. Een soort Amsterdam. Zo omschreven vrienden van mij DC. En voor een deel hebben ze gelijk. DC klein en overzichtelijk. Het is minder een gekkenhuis dan New York. Je moet hier de weg kennen en weten waar de goede tenten zitten. Na een paar maanden is dat voor mij geen punt meer. Als ik actie wil, ben zo in the place to be.

Maar de afgelopen dagen was het daar ook rustig. En hier bij mij in de buurt -vlak achter Capitol Hill - hoorde ik weinig sirenes en nauwelijks helicopters overvliegen. Het kan zijn dat de nieuwe senatoren en representatives bezig zijn hun kantoren in te richten en nog geen zin hebben in nachtelijke vliegavonturen of beveiligde transporten. Misschien dat de Washington Post de sneeuw die de afgelopen nacht gevallen was zo belangrijk vond dat het op de voorpagina moest staan.

Waarschijnlijker is het dat de stad zich opmaakt voor morgen. President Bush geeft dan de jaarlijkse State of Union speech. En die komt op een ongelukkig moment: zijn approval rating is namelijk nog nooit zo laag geweest.

Waarschijnlijk gaat hij, net als op 10 januari, vertellen dat de overwinning in Irak dichtbij is. Hij gaat nog een keer uitleggen dat het vanaf nu beter zal gaan. En zo niet, dat dan de terroristen winnen.

Voordat Bush deze speech uitsprak, wist iedereen al wat hij ging zeggen. Zelfs het aantal extra troepen dat hij wilde sturen was geen geheim meer. Het hele plan was vooraf al afgebrand in de media.

De speech van morgen is vooralsnog een verrassing. Dat kan twee dingen betekenen. Of morgen wordt een verrassing: in plaats van extra troepen te sturen, gaat Amerika zich terug trekken uit Irak. Dat zou betekenen dat Bush luistert naar de uitslag van de midterm elections, de Iraq Study Group en de opiniepeilingen.

Wat waarschijnlijker is, is dat het Witte Huis heeft geleerd van die speech en besloten heeft ditmaal vooraf geen uitspraken over de inhoud te doen. De media lijkt zich daar in te kunnen vinden. Zoals gezegd, berichten over sneeuw - en geen speculaties- domineerden de voorpagina`s. Of het iets uit zal maken, is makkelijk te voorspellen: DC is dan misschien klein, de mensen zijn niet achterlijk. Het doet mij denken aan een kind dat zich verstopt door zijn eigen dicht te doen. "Als ik jullie niet zie, zien jullie mij ook niet. Lekker puh."

No comments: