Sunday, 17 February 2008

"Ready for Change." Alweer?

Op Hillary Clinton's campagnebus staan drie slogans met verschillende achterliggende gedachten. Het tekent haar onvermogen om met één duidelijke boodschap te komen.

Het gaat niet goed met Hillary Clinton's campagne. Nadat Barack Obama haar in zeven achtereenvolgende verkiezingen versloeg, verving ze haar campagnemanager en koos ze een nieuwe slogan. Drastische maatregelen nemen als die nodig zijn tekent een goed politicus, maar hoe zit het met consistentie? Inmiddels is dit namelijk Clinton's 19de campagneslogan.

Eens in de zoveel tijd van toverspreuk veranderen moet kunnen; zeker als de campagne zo lang duurt. Maar haar slogans zijn geen variaties op dezelfde boodschap. Ze benadrukken de verschillende gedachten waar Clinton hinkt.

Toen ze nog als de "inevitable canidate" bekend stond kon ze zich in alle rust tegen de Bush regering af zetten, “We need a new beginning.” De president moet weer naar het volk luistenen in plaats van de Washington incrowd, “Let the Conversation Begin” en “Put the American people first again.” Bovendien was haar kandidaatschap een primeur; Amerika kon voor het eerst voor een vrouwelijke president stemmen, “Make history,” “Stand up for me” en “Make a difference for America.”

Deze slogans verloren hun kracht omdat mede-minderheid Obama in haar spoor bleef. Daarnaast sprak hij consistent sinds zijn optreden op de Democratsiche Conventie in 2004 al over hoop en verandering en bracht hij die boodschap beter over. Naarmate de race verder ging, veranderde Clinton haar koers. Tijd om haar staat van dienst en zijn gebrek aan ervaring te onderstrepen, “Ready on Day One,” “You're picking a president” en “Big Challenges, Real Solutions.”

Dat werkte ook niet want Obama bleef winnen. Van een beetje plagiaat is nog nooit iemand doodgegaan, dacht Clinton en kwam met “Working for Change, Working for You” en “Organizing for Change.” Met Obama en zijn kenmerkende "Change We Can Believe In " slogan inmiddels op kop bleken die ook geen succes.

Dankzij de nieuwe campagnemanager luidt het nieuwe credo in Clinton's team vanaf nu “Ready for Change, Ready to Lead.” Het laatste is vooralsnog onbeslist; maar dat ze “Ready for Change” is staat als een paal boven water.

No comments: