Wednesday, 9 April 2008

Hij komt

Nog een paar nachtjes slapen en dan komt Joseph Ratzinger op bezoek in DC. De pauselijke souvenir industrie draait op volle toeren en ook de eerste pontificiale rel is geboren.

De laatste keer dat een paus op bezoek was in Amerika was in 1979. Dat er sindsdien veel veranderd is blijkt niet alleen uit het programma: de paus gaf toen nog een openluchtmis, iets was Joseph Ratzinger met de nadruk op veiligheid niet in zijn hoofd zal halen.

De manier waarop men het gegeven paus omgaat is echter het grootste bewijs dat we 19 jaar verder zijn. De DC metro maakte een reclame waarin een bobblehead paus het openbaar vervoer neemt en zo het goede voorbeeld geeft aan mensen die naar DC komen om hem te zien. De kerk was "not amused." Niet omdat de paus tot een Robijn beertje werd gedegradeerd, maar omdat hij de verkeerde kleren droeg. Het poppetje droeg een rood petje en dat doet de paus doet niet. Zijn petje is altijd wit.

Bovendien, aldus een woordvoerdster , "This is the Holy Father, and I think a lot of people would not be comfortable with a bobblehead ad." De DC metro heeft besloten de reclame niet meer uit te zenden - niet omdat de kerk daar om vroeg maar om hun goede wil te laten zien - maar de Heere zij geprezen voor YouTube. Het laat maar weer eens zien dat gristenen geen smaak hebben.


Dat blijkt ook uit de pauselijke kledinglijn die voor het bezoek ontworpen is. Wie zich desondanks niet kan beheersen en iets ziet dat absoluut aangeschaft moet worden, bestellen kan hier.






No comments: