Een column over Kerstmis? Nu al? En Sinterklaas is net een week in het land.
Dat mag zo zijn, maar hier is er al tijden geen ontsnappen meer aan. Kerstspecials op televisie, Leger des Heils soldaten op de hoek van de straat en sinds twee weken de Kerstboom op New York's Rockefeller Plaza. En Thanksgiving moet nog komen.
Met verdampende jaarwinsten, teruglopende bonussen en kelderende aandelenmarkten is het voor de Amerikaanse middenstand zaak mensen zo snel mogelijk in de Kerst- en dus shopsfeer te brengen; want waar Thanksgiving slechts draait om eten en American Football, daar is Kerstmis de slagroom op de taart. Sommige Amerikaanse ondernemingen danken 30 procent van hun jaaromzet aan kerstversieringen, nieuwe kleren, cadeau`s onder de boom en verre familiebezoeken. Oftewel, voor iedereen die geen kalkoen, pompoentaart of aardappelen verkoopt is er werk aan de winkel.
Vraag is of de vervroegde Kerstsfeer iets gaat opleveren: uit onderzoek blijkt dat maar liefst driekwart van Amerika deze Kerst minder wil uitgeven. Boosdoener is echter niet alleen de economie.
Consumenten hebben er moeite mee dat Kerst hen steeds vroeger wordt opgedrongen; als het zo doorgaat klinkt in 2009 de eerste Jingle Bells muzak voordat de wintertijd ingaat; ook moeten zo`n 12 miljoen Amerikanen Kerstmis 2007 nog afbetalen. Hoe leuk is dan het vooruitzicht van “the season to be jolly?”
Daarnaast wordt de link tussen de geboorte van Jezus en bepaalde producten steeds waziger. Een boom waar de familie bij samenkomt gaat er nog wel in; maar Happy Holidays energiedrankjes, Kerst-reisverzekeringen en groen-rode vuilniszakken?
Uiteraard gaat iedereen de komende maand meer uitgeven dan gepland; maar hopelijk blijven de verkoopcijfers zo ver achter dat volgend jaar iets creatievers gevonden moet worden. Mijn suggestie? Het uitstellen van Kerstmis, bijvoorbeeld tot zo rond 25 december.
Monday, 24 November 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment