Recht en hoekig is uit; in deze sombere tijden kiezen steeds meer Amerikaanse bedrijven voor vrolijke en speelse logo's. Vraag is waar het eindigt.
Weg is het oude vierkante logo van Kraft Foods. In plaats van de primaire kleuren hanteert het bedrijf nu softe tinten en een rode streep die aan een glimlach doet denken met een kinderlijk getekend bloemetje in de rechter mondhoek. Het nieuwe logo is onderdeel van Kraft's nieuwe strategie, aldus de chief marketing officer, en moet het onderscheid tussen het bedrijf en de producten duidelijk maken. Het ontwerp ging niet over één nacht ijs: maandenlang werden meer dan 7000 medewerkers en consumenten over de hele wereld naar hun mening gevraagd. Het “more contemporary” resultaat “has a life to it” en de kleuren zijn “more vibrant.”
De hoeveelheid bedrijven die het logo verandert is zo groot dat de trend inmiddels benoemd is: het Google effect, naar het kleurige design en de feestdagen variaties die de computer gigant gebruikt. Ook de ontwerper van het Google logo ziet de verandering, “Logos are a lot less staid, a bit more playful.” Hoewel Google niet de eerste is die met zijn logo speelt – MTV deed dat al in 1982 – durven anderen het pas sinds kort te volgen. “The idea that you could modify a brand and play with it was way out of the corporate ID manual.”
Dat er voor vrolijke kleurtjes en simpele graphics wordt gekozen is ook een gevolg van de crisis, zegt Cal McAllister, mede-oprichter van design bureau Wexly School for Girls. “Mensen worden ontslagen en dan ontstaat er onbewust een verlangen naar zorgeloze tijden. Vandaar al die kleutertekeningen met bloemetjes en zonnetjes. Stuurt een bedrijf 10.000 mensen weg en hebben ze een hard logo, dan worden consumenten boos. Zien ze een soft logo dan krijgen ze medelijden.”
Zo bezien lijkt het een kwestie van tijd voordat dit het nieuwe logo van Amerika's auto industrie wordt.
Monday, 23 February 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment