Wednesday, 1 April 2009

Hoe overleef ik een hoorzitting?

Stel u bent de CEO van een Amerikaanse multinational en u bent de afgelopen maanden wat geld kwijtgeraakt. Grote kans dat u een uitnodiging krijgt om op Capitol Hill tekst en uitleg te komen geven. Drie experts aan het woord over de warming up, excuses en kleding.

Het is hier de laatste maanden een bijna dagelijks ritueel op televisie. Heren achter een tafeltje die vragen van senatoren en Congresleden beantwoorden. En zelfs als de sessies korter duren dan vijf uur - de tijd die de Q&A met AIG CEO Edward Liddy in beslag nam - leuk is anders. Een verkeerd antwoord of een stuntelig optreden kan het einde van het bedrijf zijn. Anderzijds bieden de hoorzittingen ook kansen - uren zonder onderbreking op televisie, waar kan dat nog? Wie het spel een beetje handig speelt kan zijn kant van het verhaal uitgebreid vertellen en wellicht zelfs wat sympathie bij de kijkers wekken.

Een succesvolle hoorzitting begint bij de voorbereiding, aldus lobbyist Nick Allard. "De Nummer Eén Gouden Regel: you can't prepare enough." Behalve het eindeloos doornemen van vragen en antwoorden neemt zijn kantoor Patton Boggs cliënten ook vaak mee naar een televisiestudio. Zo kunnen ze wennen aan de camera's, de lichten en het mediacircus rondom een hoorzitting, zegt Allard, want "this is made-for-TV drama."

Tijdens het vragenvuur excuses aanbieden is nobel, zegt zijn collega Mitch Berger, maar gevaarlijk. "Het leidt alleen maar tot meer verbaal geweld," want voor politici en de pers zijn excuses een schuldbekentenis. Een CEO kan wel zeggen dat hij spijt heeft, maar moet dat slim verpakken. Oftewel zeg niet 'sorry dat we miljarden verloren hebben,' maar 'onze oprechte excuses voor wie zich door ons benadeeld voelt.'

Tot slot, de dress code. Een das dragen die meer kost dan het pak van de voorzitter van de hoorzittingscommissie is 'not done.' Te gewoontjes werkt echter ook niet, zegt lobbyist en voormalig Congreslid Gerry Sikorski. "Je gaat ook niet bij Donald Trump op bezoek in je JoS. A. Bank jasje." Zorg dat het lekker zit en niet teveel opvalt, "want dat vertroebelt je boodschap."

En wellicht ten overvloede: trek nooit teveel aan. Weinig dingen zijn dodelijker voor een bedrijf dan televisiebeelden van de topman die rood aanloopt of zweet.

No comments: