Friday 9 February 2007

Big and easy

Alles is groot en alles om het leven te vergemakkelijken. Twee vooroordelen over Amerika die ik vandaag op een onverwachte plek bevestigd zag, namelijk in mijn eigen huis.

Ed, mijn huisbaas, heeft een nieuwe stofzuiger gekocht. En niet zomaar een...



Ik heb wat stofzuigers in mijn leven voorbij zien komen, maar nog nooit een met een lamp. En ik kan je verzekeren: het werkt perfect. Ieder stofje, ieder pluisje steekt af als een non in de sneeuw. En om optimaal gebruik te maken van dit handigheidje, deed ik het licht uit. De schijnwerper werd een zoeklicht en kruimels Duitse bommenwerpers. Dit was geen stofzuigen meer, dit was pure extase. Na mijn derde rondje kon ik alleen nog het tapijt zelf opzuigen.

Ik kan me niet voorstellen dat iedereen zo geniet van een stofzuiger-met-lamp. De combinatie is enerzijds zo voor de hand liggend en makkelijk en anderzijds zo overbodig. Daar kunnen alleen Amerikanen opkomen. Toen ik dat dacht, keek ik automatisch naar mijn ijskast. Opeens viel me op hoe enorm groot dat ding is.


In mijn ouderlijk huis -vijf personen en een grote hond-stond een kleiner exemplaar. En die stamde nog van voor de koopzondag. Hoe propten wij in godsnaam alle weekendboodschappen daarin?



Mijn ijskast is 1.60 m hoog en 0.85 m breed en diep. Je zou het niet zeggen, maar ik heb net boodschappen gedaan. Mijn diepvrieswafels en Haagen-Dasz verdwalen in het vriesvak.



Alles in mijn appartement is op een persoon afgestemd. Maar waarschijnlijk is er bij de keuze voor de ijskast niet van een Nederlander uitgegaan.

No comments: