Sunday 4 February 2007

De onzichtbare grens

Ik woon in Capitol Hill East. Een rustige buurt. Er lopen jonge ouders met kinderwagens, mensen houden hun tuintjes bij en op zaterdag wordt er driftig auto-gewassen. De huizen staan strak in de verf. De stoepen zijn schoon; iedereen wacht geduldig met een plastic zakje in de hand totdat hun hond is uitgepoepd.



Er rijden zo vaak politieauto`s rond dat het niet meer opvalt. Met Kerst, Thankgiving en Halloween worden de tuinen en huizen versierd: lachende pompoenen, lampjes, opblaasbare kerstmannen en nepspinneweb.


Maar dat wordt anders als ik de grens oversteek. Het is moeilijk te zeggen waar hij precies loopt, maar ik heb hem op de hoek van Maryland Ave. en 9 St. getrokken. Ik passeer hem als ik naar de supermarkt ga. Een fietstochtje van 10 minuten die mij naar een andere wereld brengt.
De tuinen en huizen worden grauwer. Kapotte flessen, overvolle prullenbakken en vervallen tuinhekjes vormen een contrast met de fris gewassen buurt waar ik vertrok. Auto`s rijden harder. Tussen de rottende bladeren op de stoep ligt een kale kerstboom; een schemerlamp in twee stukken wacht als weken om te worden afgevoerd. Minder politie, maar meer brandweerauto`s en ambulances. De vogels fluiten minder hard.
Het is niet alleen de omgeving die verandert. De mensen hier verschillen van mijn buurtgenoten als dag en nacht. Overgewicht, slechte tanden, looprekken en verschoten kleren. En waar in mijn buurt 95% blank is, is hier 95% zwart.

Het assortiment in de winkel is afgestemd op het publiek. Vers fruit en groente is duur en dus nauwelijks aanwezig. "Zwarten eten alleen kip" is een vooroordeel, een racistische uitspraak. Ondanks dat hebben ze een kipafdeling waar de gemeente Barneveld jaloers op zou worden.
Naast de kassa liggen de bladen "Ebony", "O Magazine", "Black Men Magazine" and "Black Men Swimsuit Extra." Ik speel het spel "hoeveel blanken kom ik vandaag tegen" met mijzelf.
Kleur is voor mij nooit een issue geweest. Maar hier is het moeilijk om er aan te ontkomen. En niet alleen in de supermarkt. Presidentskandidaat Joe Biden beschreef Senator Barack Obama als "the first, African-American who is articulate and bright and clean and a nice-looking guy." Hij bedoelde dat Obama een sterke kandidaat is voor het presidentsschap. Men interpreteert het dat Biden van mening is dat eerdere zwarte kandidaten -dominee Jesse Jackson bijvoorbeeld- niet "articulate, bright and clean" waren. Exit Biden.
Discussies over kleur en ras liggen gevoelig. Bang om als racist te worden afgeschilderd, gaat men het gesprek liever uit de weg, waardoor de verschillen in stand worden gehouden.
Ik trek me daar weinig van aan. Ik blijf mijn boodschappen in de zwarte supermarkt doen. En mijn groente en fruit koop ik op de Eastern Market, aan de andere kant van de grens.

No comments: