Thursday 5 July 2007

Bored on the Fourth of July

Er is er een jarig hoera, hoera, dat kun je wel zien, dat zijn de Verenigde Staten. Mijn eerste Fourth of July en ik was er klaar voor. Optochten, muziek, lekker weer en veel vuurwerk. Koninginnedag American style.

De eerste kink was een tornado waarschuwing. Mijn televisie ging op zwart en een zware stem vertelde dat ik mij moest opmaken voor het einde der tijden. De Mall werd geevacueerd en Armageddon werd tot op de minuut nauwkeurig voorspeld. Mijn eerste reactie was: hup naar buiten, want je moet niet alles geloven wat je op televisie ziet.

En daar stonden we dan onder een afdakje. We dronken bier uit een bruin zakje, want anders zet je onschuldige mensen aan tot alcoholisme. In mijn eigen beleving zit er in zo`n bruine zak altijd zelf gestookte afgewerkte motorolie met 80% alcohol, maar Amerikanen zweren dat het mensen van drank afhoudt.


















Terwijl het nog een beetje miezerde, besloten we op pad te gaan. De tornado bleek namelijk niet meer dan een doorsnee regenbui, maar Yanks houden nu eenmaal van overdrijven.
Op aanraden van Amerikaanse vrienden hadden wij ons bier thuisgelaten, want"dat zouden ze toch wel op de Mall verkopen," dachten wij naief.














Bij het Washington Memorial werd het rond een uur of zeven al druk. We waren prima op tijd om een goed plekje te vinden voor het vuurwerk dat over een anderhalf uur zou beginnen.
Tegenslag twee: geen bier. Tegenslag drie: geen eten.Tegenslag vier: nog vijf kwartier te gaan. Tgenslag vijf: een slechte country&western band. Tegenslag zes: nog 58 minuten te gaan.














Vol verbazing keken we ons om heen. Overal Amerikanen op stoeltjes en kleedjes en ze zagen er allemaal uit of ze zich kapot verveelden. Stel je Koninginnedag voor zonder muziek, bier, eten, vrienden en drugs. Of het vuurwerk was het allermooiste wat we ooit zouden gaan meemaken of niemand was zich bewust van het feit dat je ook lol kunt hebben op zo;`n dag. En nog 43 minuten te gaan.














Ik moet toegeven dat het vuurwerk cool was. We hadden een topplek; aan de andere kant kon je vuurwerk ongeveer tot in Miami zien. We hadden dus ook thuis kunnen blijven. Dit was serieus de saaiste feestdag ooit. Ik ben op begravenissen geweest waar meer gelachen werd. En het is niet zo bier zo belangrijk is, maar een blauwe knoop verjaardag is wel weer het andere uiterste.

No comments: