Het sponsoren van scholen is de normaalste zaak van de wereld in Amerika. Schoolbesturen staan onder druk om een goed lesprogramma en leuke naschoolse activiteiten te organiseren zonder het lesgeld te verhogen. En omdat bedrijven veel geld willen spenderen in hun zoektoch naar nieuwe consumenten, kijkt niemand gek op van billboards in de gymzaal of advertenties in de schoolbus.
Maar een gratis Happy Meal gaat volgens sommigen te ver. Fastfood als beloning voor goede cijfers geeft het verkeerde signaal af in een maatschappij die bol staat van de obesitasproblemen. Bovendien breekt McDonald's met de actie zijn eerdere belofte om in reclames voor kinderen onder 12 jaar alleen gezonde menu's aan te prijzen: op het rapport zijn McNuggets, cheeseburgers en French fries afgebeeld.
Volgens de Campaign for a Commercial-Free Childhood is dit een goed voorbeeld van de mislukte zelfregulering in de fastfood industrie en inmiddels zijn ze een online handtekeningen actie begonnen om de samenwerking te stoppen. De directrice van deze organisatie vraagt zich echter vooral af hoe de school dit ooit heeft kunnen goedkeuren, “In de 10 jaar dat de PizzaHut de school sponsorde is zoiets nooit voorgekomen.”
Waarschijnlijk is dat de reden dat de PizzaHut de samenwerking heeft opgezegd. Alles leuk en aardig, maar sponsoring moet uiteindelijk wel tot meer omzet leiden. Wie dat niet weet heeft nooit een rapport mee naar huis genomen dat goed genoeg was om met een Happy Meal beloond te worden.
No comments:
Post a Comment