Tuesday, 12 February 2008

Roofdieren in de rechtszaal

Nieuwe reclamevoorschriften van de Amerikaanse Orde van Advocaten moeten duidelijkheid scheppen. Vooralsnog leiden ze tot verwarring en boosheid.

Pitbulls, wolven en haaien mogen niet meer. Leeuwen en tijgers wel, zolang ze maar geen geluid maken. Nadat het aantal klachten over de steeds creatievere reclames van Amerikaanse advocatenkantoren de laatste jaren explosief steeg, besloot de Orde van Advocaten de regels aan te scherpen. Informatie moet voortaan het publiek een realistisch beeld geven waartoe advocaten in staat zijn.

Voorstanders van de strengere regels vinden dat sommige reclames het aanzien van het vak aantasten. Avocatenkantoren die hun vasthoudendheid willen onderstrepen door pitbulls te gebruiken zouden de weg vrijmaken voor reclames met krokodillen, hyenas en piranhas. Dit leidt tot een versterking van het vooroordeel over advocaten als bloeddorstige roofdieren en rechtszaken worden tot ordinaire jachtpartijen gedegradeerd.

Maar om op te vallen als klein kantoor in een medialandschap dat gedomineerd wordt door aansprekende reclames, is creativiteit van levensbelang, claimen tegenstanders. Bovendien zijn de regels zo subjectief dat niemand er een touw aan vast kan knopen. Zo mocht het advocatenkantoor Panter, Panter & Sampedro een panter als mascotte aanhouden; en de nieuwe regels laten ook ruimte voor het gebruik van leeuwen, omdat deze dieren gracieus en nobel zijn en het ambt dus positief belichten.

Advocaat Marc Andrew Chandler is er nog boos over. Zijn reclame waarin een pitbull met een puntenhalsband de hoofdrol speelde werd afgekeurd. Hij belde de Orde van Advocaten om opheldering te vragen. Tevergeefs, zo bleek. 'Het bleef angstvallig stil toen ik vroeg wat ze liever in een donker steegje zouden tegenkomen, een pitbull of een leeuw.

No comments: