Monday, 31 March 2008

U.S. Air Farce

"There's only one thing worse than being talked about," zei Oscar Wilde, "And that's not being talked about." De Amerikaanse luchtmacht geeft een geheel eigen invulling aan deze wijsheid.

De nieuwste reclame van de Amerikaanse luchtmacht is op het eerste gezicht niet nieuw: terroristen, afgewisseld met shots van overstroomde dorpen en Chinese soldaten. “Only the United States Air Force has the speed, power and vision to defend our nation,” zegt de voice-over, “ U.S. Air Force, above all.”

Anders dan gewone recruiteringscampagne's vertelt deze reclame niets over de voordelen van tekenen bij de luchtmacht. Nu al worden meer kandidaten weggestuurd dan aangenomen; bovendien moet de luchtmacht inkrimpen. Waarom dan deze mededeling en de “above all” slogan met Nazistische “über Alles” associaties?

Voor een aantal Congresleden is de boodschap overduidelijk. De luchtmacht zoekt geen mensen, maar geld. Met het benadrukken van de belangrijke taken van de luchtmacht hoopt men politici te beïnvloeden president Bush' bezuinigingen voor dit legeronderdeel terug te draaien.

De luchtmacht is zich van geen kwaad bewust. Volgens generaal Chambers, PR directeur van de luchtmacht, vertelt de reclame “hoeveel wij doen voor Amerika's veiligheid. Zo hopen wij mensen aan te trekken die ons willen helpen bij ons werk.”

Het is niet verwonderlijk dat deze generaal de doelgroep zo nauwkeurig definiëert. Het is de luchtmacht namelijk bij wet verboden om het Congres direct om geld te vragen.De vraag is of deze uitleg voldoende is. Hoewel hij de “above all” slogan onschuldig noemt, geeft hij toe dat Duitse taaldeskundigen de pay off bestudeerd hebben. Hij vindt de link met “über Alles” - als die al bestaat - slechts “a little provocative.”

Maar de knipoog naar Nazi Duitsland gaat tot discussies leiden, ook in het Congres. En als de luchtmacht toch ter sprake is, is het een kleine moeite ook haar financiën te bespreken, hoopt generaal Chambers.

Mocht hierdoor het luchtmachtbudget verhoogd worden, kan Amerika - met twee oorlogen en een begrotingstekort van $500 miljard – zich opmaken voor een nieuwe richting in militaire communicatie.

No comments: