Amerikanen klagen al maanden over hoge benzineprijzen. Hoewel ze nog steeds maar de helft betalen van wat Nederlanders kwijt zijn voor een volle tank, is het woord crisis niet van de lucht. Het verbruik van een auto wordt zodoende een steeds belangrijker criterium bij de aanschaf. Voor Amerikaanse automakers is het tijd voor actie.
Sommige fabrikanten gokken op een snel einde aan de crisis en stunten met aanbiedingen. Zo garandeert de "Let's Refuel America" campagne van Chrysler kopers een vaste benzineprijs van $2.99 per gallon (3.7 liter) voor drie jaar. De actie is zo succesvol – showroom bezoek is met 20 procent toegenomen – dat Chrysler de actie onlangs met vijf weken heeft verlengd.
Het "Free Gas for Summer" programma van Suzuki geeft trotse nieuwe autobezitters drie maanden gratis benzine; en KIA liet in een aantal spotjes zien hoe zuinig hun auto's zijn, want "Now, more than ever, you want to get the most for your money."
De vraag is of deze strategie op de lange termijn werkt. OPEC wil niet meer produceren, Amerika's olieverslaving wordt niet minder en snelle prijsdalingen zijn dus onwaarschijnlijk.
General Motors kijkt daarom verder dan een paar maanden of jaren. Het bedrijf wil met een nieuw marketing plan komen “that's really going to focus on miles per gallon,” aldus GM's Global Market directeur. Hoe GM dat gaat doen is vooralsnog onbekend, maar vaststaat dat het sowieso een beter plan is dan dat van de concurrentie.
Een paar maanden gratis benzine houdt de consumptie – en dus de prijs - op hetzelfde niveau. Amerika moet óf zuiniger óf minder gaan rijden. Als dat niet gebeurt betalen ze binnen afzienbare tijd evenveel als wij en dat zal heel wat meer teweeg brengen dan wat geklaag.
Tuesday, 27 May 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment