Monday 23 June 2008

Logo No Go

Een nieuwe campagne, een nieuw logo. Helaas heeft het credo "beter goed gejat dan slecht verzonnen" team Obama bereikt.
Barack Obama was afgelopen weekend campagne aan het voeren in Chicago. Wat hij vertelde maakte minder indruk dan waar hij zijn verhaal afstak, namelijk achter een katheder waaraan een look-a-like van het presidentiele zegel was bevestigd.
De verschillen zijn subtiel: Obama`s adelaar heeft in plaats van een schild voor zijn buik de letter 'O.' In het rondje komt het campagne merkteken terug, een opkomende zon achter een rood-wit gestreepte horizon. In plaats van " The Seal of the President of the United States" vermeldt Obama's zegel de senator's Web site en "Obama for America." Ten slotte zijn de woorden "E Pluribus Unum" vervangen door "Vero Possumus," een vrije vertaling van Obama's slogan "Yes, We Can."
Hillary Clinton verweet Obama tijdens de voorverkiezingen van plagiaat. Ze haalde een speech van Obama aan die inderdaad veel leek op een toespraak die een Democratische gouverneur had gehouden. Dat is geen "Change We Can Believe In," zei ze, "That`s Change We Can Xerox."
Die kritiek werd indertijd als een beetje kinderachtig afgedaan, maar Obama had dat wel als een waarschuwing moeten zien. Als presidentskandidaat wordt je 24/7 in de gaten gehouden en alles wat je zegt kan tegen je gebruikt geworden. Zeker nu de echte race begonnen is zullen de Republikeinen bij alles met geslepen messen klaar staan.
Die aanvallen zullen vaak onder de gordel zijn, maar in dit geval is dat niet nodig. Dit logo is misplaatst, slecht gekopieerd en zwak uitgevoerd. Van het team dat zich zo hard heeft vastgebeten in de sterke boodschap van verandering mag meer verwacht worden. Zodra Obama zich dat realiseert is het een kwestie van tijd voordat hij achter het echte Presidential Seal mag opstellen. En tot die tijd kan dit aftreksel het beste als frisbee worden gebruikt.

No comments: