De kanidaten hadden hun katheders in Ole Miss University nog niet verlaten of de eerste campagnereclames over het debat stonden al op Internet. Voor wie nog twijfelde over de winnaar en de wie de heren graag als de volgende president zien, McCain's onderstaande commercial maakt alles duidelijk.
Zolang kandidaten geen grote fouten maken of domme dingen doen, heeft een debat in een nek-aan-nek race weinig invloed. Kijkers horen bekende standpunten, al eerder gebruikte one-liners of grapjes met baarden. Zo bezien was afgelopen vrijdag geen spetterende avond; plaats het debat echter in een grotere context en het is duidelijk dat Obama aan het langste eind trok.
Het onderwerp van de avond was buitenlandse politiek, het kennisgebied bij uitstek van McCain. Maar hij was niet in staat met zijn 26 jaar ervaring Obama te overschaduwen. Dat hij volgens enkelen beter uit de verf kwam dan Obama maakte voor de einduitslag van het debat weinig uit: gezien de financiele ontwikkelingen werd op de valreep namelijk eerst de economie uitvoerig besproken, en op dat vlak staat Obama als de expert te boek. Het gelijke spel dat zich na 90 minuten aandiende moet echter als een overwinning voor Obama worden beschouwd.
In een aantal peilingen vlak voor het debat bleek dat de Democraat een gat had geslagen ten opzichte van zijn tegenstander. McCain moest dus een significante overwinning behalen om die cijfers te veranderen. Met nog maar twee debatten in het verschiet, is die opdracht lastiger en time is ticking.
Vanwege het gelijke spel lag voor McCain daarom de nadruk op post-debat spinning, wat zoveel betekent als je campagneteam jouw opmerkingen in betere bewoordingen laten herhalen. Obama kon natuurlijk niet achter blijven, want goede peilingen zijn leuk, maar het gaat om 4 november. In de reclames die die exercitie opleverde gebruiken beide kandidaten materiaal uit het debat.
Waar Obama's reclame de bekende toon van het debat voorzet, probeert McCain een groter plaatje te schilderen door zijn tegenstander nogmaals als "not ready to lead" te kwalificeren. In de commercial horen wij Obama een aantal maal zeggen dat McCain gelijk heeft, wat de Democraat ongeschikt maakt voor het presidentsschap. Oftewel wie het eens is met McCain begrijpt niets van politiek en moet vooral geen president worden. McCain's enigszins verpakte maar overduidelijke boodschap: kies mij alsjeblieft niet als je president.
McCain's "You are Right ad"
Obama's "Zero ad"
Monday, 29 September 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment