Tuesday, 14 October 2008

Geen ABC-tje voor Gore

Censuur is on-Amerikaans. Afgezien van de zogenaamde “seven dirty words” mag alles overal gezegd worden. Nergens ter wereld zou de Ku Klux Klan aan het “Adopt a Highway” overheidsprogramma mogen meedoen; en alleen in Amerika zijn racistische spreekkoren en demonstraties waarbij men homo`s oproept zelfmoord te plegen geen reden tot politieoptreden of Kamervragen.

In dat licht is de beslissing van televisiezender ABC een reclame van Al Gore's Alliance for Climate Protection te weigeren opmerkelijk. Eén rondje zappen leert dat ook reclamemakers over een grote creatieve vrijheid beschikken. “Ons medicijn maakt je beter, van de pillen van de concurrent ga je meteen dood?” Geen probleem. “Met dit roomijs-hamburger dieet val je 100 procent gegandeerd af?” Geen Reclame Code Commissie te bekennen. “Obama liegt” en “McCain bedriegt?” Hun probleem.

ABC`s standpunt dat de reclame te “controversiëel” zou zijn wekte zo direct nieuwsgierigheid naar de inhoud; en ook één van de tijdstippen waarop de commercial zou worden uitgezonden – direct na het tweede presidentiële debat – riep vragen op. Wat wilde het management de bijna 14 miljoen ABC kijkers die avond onthouden?

Een bezoek aan YouTube en een halve minuut later dient zich een nieuwe vraag aan: waarom wilde ABC de “Repower America” commercial niet uitzenden? We horen een stem die vertelt dat zonne- en wind energie een eind kunnen maken aan global warming en “our dependence on foreign oil.” De verteller gaat verder terwijl we kijken naar een klein meisje dat met blokken speelt, “So why are we still stuck with dirty and expensive energy? Because big oil spends hundreds of millions of dollars to block clean energy. Lobbyists, ads, even scandals. All to increase their profits, while America suffers.”

De toon is niet anders dan die in andere politiek getinte advertenties; de beelden passen zo in het Jeugdjournaal; en het onderwerp is actueel en relevant. Bovendien worden kijkers overspoeld met ExxonMobil en Chevron commercials waarin reclame gemaakt wordt voor meer olieboringen op eigen bodem en hun positieve bijdragen aan de ontwikkeling van “clean coal and natural gas.”

De “Repower America” adverentie is minder gemoedelijk dan eerdere reclames van Gore`s organisatie: in de vorige campagne riepen ogenschijnlijke tegenpolen – Democraten/ Republikeinen, veganisten/ vleeseters, stadsmensen/dorpelingen - tot eensgezindheid op om klimaatverandering te bestrijden. Maar één blik op de presidentscampagne laat zien dat anderen - met de finish in zicht - ook een hardere, serieuzere toon aanslaan in hun commercials.

ABC houdt zich op de vlakte over de weigering, “This particular ad was determined not to be acceptable per our policy on controversial issue advertising.” Navraag leert dat de boosdoener een shot is van nog geen drie seconden waarin het Capitool te zien is. “Per our guidelines, national buildings may be used in advertising provided the depictions are incidental. The image of the Capitol building is not incidental to this advertising.”

Een andere reden is wellicht Gore's toespraak tijdens een bijeenkomst van The Clinton Global Initiative, waarin hij opriep de bouw van nieuwe steenkolenfabrieken te verhinderen, desnoods met burgelijke ongehoorzaamheid. Een dag later liet ABC weten de reclame niet uit te zullen zenden. Dat verklaart echter niet waarom “Repower America” wel op CBS, CNN, MSNBC en zelfs Fox News te zien is.

Inmiddels hebben meer dan 200.000 mensen ABC gevraagd de reclame alsnog uit te zenden. Nadat de eerste twee presidentiële debatten weinig nieuws opleverden is de focus nu gericht op ABC's eerste reclameblok na afloop van de derde ontmoeting.

Zie hier wat ABC "controversial" noemt

No comments: