Friday, 24 October 2008

Koffiecrisis

We kenden al de Big Mac index, waarbij de prijs van de hamburger gebruikt om wisselkoersen te bepalen. Om inzicht in de huidige financiele crisis te geven hanteert de nieuwste economische theorie de koffieketen Starbucks.

Starbucks symboliseert het opgefokte kapitalisme in Amerika, aldus grondlegger van de theorie,
Newsweek columnist Dan Gross, en in alle financiele districten zijn de koffieshops alom aanwezig. "When you look at the cities where the banking systems have been held or had to be nationalized—like London, Madrid or Paris, South Korea—very high concentrations of Starbucks.”

Oftewel, hoe meer Starbucks winkels, des te harder de impact van de crisis is, zegt Gross. In Afrika zitten bijvoorbeeld maar drie Starbucks, en daar is de crisis nauwelijks merkbaar. Hetzelfde geldt voor Italiƫ. Ook is het opmerkelijk dat Starbucks - net zoals de Amerikaanse huizenmarkt - zijn toptijd in 2006 beleefde, waarna het voor beiden snel bergaf ging.

Ondanks deze indicatoren ziet Gross ook de gebreken van zijn theorie in. Hij geeft dan ook direct toe dat zijn model "not necessarily scientific" is.

Maar wie de Starbucks methode op Nederland loslaat - waar de keten na de succesvolle opening van de eerste vestiging grote uitbreidingsplannen had - begrijpt opeens waarom de crisis ons niet zo hard raakt als bijvoorbeeld Amerika en Engeland.

Wetenschappelijk? Dat niet, maar wel leuk.

No comments: