Wednesday 31 December 2008

Omgekeerde wereld

Zevende en laatste deel van de serie waarin mensen vertellen hoe ze aan een werkvergunning voor Amerika kwamen.

De onmogelijkheid hem op korte termijn een werknemersvisum te bezorgen strookte niet met zijn werkgever's ambitie iemand zo snel mogelijk naar Amerika te sturen, zegt Tal Nadari (32), marketing/ sales manager bij Lucas Bols. “Voor zo`n visum moest ik minimaal een jaar voor hen gewerkt hebben, en ik zat er pas een maand. Ook geeft Amerika jaarlijks maar 140.000 van dat soort visa uit en had de aanvraag binnen twee weken de deur uit gemoeten.”

In overleg met visum-adviesbureau VisaVersa kwam Nadari erachter dat een E visum uitkomst bood. Eén van de voorwaarden van dit 'treaty trader/investor' visum is dat je bedrijf substantiëel in Amerika gaat investeren, zegt Nadari. “Dat we zijn we zeker van plan. Jenever is populair bij Amerikaanse barkeepers die klassieke drankjes willen schenken.”

Terwijl het Amerikaanse consulaat het investeringsplan nog moest goedkeuren, vertrok Nadari vast richting New York. “Lucas Bols doet het wat anders. Normaal gesproken gaat iemand eerst met een zes maanden geldig business visum het bedrijf opzetten. En heb je na een half jaar een kantoor, telefoonaansluiting, een bankrekening en dat soort dingen, dan pas dien je je plan en visum aanvraag in. Ik vertrok meteen nadat wij ons plan hadden opgestuurd. Ik heb nu dus ook nog geen E visum”

Maar dat duurt niet lang meer, zegt Nadari. “Ik heb net gehoord dat het plan in behandeling is genomen. Binnenkort moet ik dus terug naar Nederland om de aanvraag op het consulaat mondeling toe te lichten; en dan weet je dat het wel goed zit.”

Nadari verhuisde negen maanden geleden naar New York om vanuit daar de marketing van Lucas Bols jenever voor zijn rekening te nemen. Hoe lang hij blijft hangt mede af van hoe succesvol de herintroductie van jenever op de Amerikaanse markt is.

No comments: