Wednesday, 25 March 2009

Move over, Carringtons

De Amerikaanse televisiezender ABC komt met twee nieuwe comedies over de recessie. Geen beter vermaak dan leedvermaak - al was het alleen maar om de kosten te drukken.

Dallas en Dynasty, aan de kant! De tijden dat de kijkers zich wilden vergapen aan de rijkdommen van de families Ewing en Carrington zijn voorbij. Niemand is langer geĆÆnteresseerd in hoe JR omgaat met het luxe probleem van nog een oliebron of in welke corporate intriges Joan Collins nu weer verwikkeld is. Amerika wil zien hoe dit soort mensen zich gedragen als ze aan de rand van de financiĆ«le afgrond staan. En ABC denkt het perfecte format te hebben gevonden.

De eerste - vooralsnog naamloze - show draait om een ontslagen Wall Street miljonair. In plaats van 100 uur per week keihard geld te verdienen zit hij opeens thuis met zijn familie die hij nauwelijks kent. Dat biedt natuurlijk eindeloos voer voor hilarische situaties. Kelsey Grammer - bekend van Cheers en Frasier - ruilt zijn Blackberry in voor een potje Guitar Hero met zijn kinderen; en in plaats van top-of-the-bill zakentripjes moet hij zich nu zien te vermaken in Six Flags.

In "Canned" staat een groep jonge investment bankers centraal die allemaal op dezelfde dag ontslagen worden. Hun avonturen draaien om bezuinigen op hun uitgaven, solliciteren en natuurlijk piekeren over de vraag 'hoe het nu verder moet.'

De achterliggende gedachte van de series is dat het leven ook zonder geld genoeg reden tot lachen biedt - ABC is tenslotte onderdeel van het Disney imperium, de onbetwiste meester in zoetsappige boodschappen.

Gelukkig begrijp Disney ook dat die boodschap alleen voor anderen geldt. Sponsoring in de vorm van product placement speelt daarom een belangrijke, maar opmerkelijke rol. Luxe artikelen en de consumenten die ze kopen zijn het mikpunt van grappen. En de goedkope alternatieven worden afgezeken als...goedkope alternatieven.

De series worden vanaf volgende maand geschoten en ABC verwacht ze in het najaar in de programmering op te nemen. Zoals het er nu uitziet is de recessie dan nog in volle gang. Vraag is of het Amerikaanse publiek al toe is aan lachen om de recessie. Zo niet, dan zullen beide series binnen no time weer van de buis gehaald worden.

Klinkt als een leuk onderwerp voor een comedy.

No comments: