Monday 23 March 2009

Obama snack racistisch?

Marketing hoeft niet ingewikkeld te zijn. Je pakt een populaire naam, plakt hem op je product en dan achterover leunen terwijl je verkoop vertienvoudigt. Althans, zo dacht men bij de Duitse diepvries producent Sprehe. Hun 'Obama-Fingers' raken een gevoelige snaar bij zwart Amerika.

Zelf is het bedrijf zich van geen kwaad bewust. Hun diepvries kippenborsten met krokante korst - “fertig gebraten, mit Curry dip” - zijn volgens een woordvoerder “een eerbetoon aan de Amerikaanse manier van leven en de nieuwe president.” Ook de naam 'Fingers' is bewust gekozen -- een verwijzing naar de relaxte manier van eten die men er in Amerika op na houdt. “Heel anders dan wij, niet zo stijf als de onze bondskanselier Angela Merkel.”

Voor een deel van Amerika is de snack een klap in het gezicht. Een vermeende voorliefde voor gebraden kip is een diepgeworteld vooroordeel over zwarte Amerikanen die teruggaat tot de tijd van de slavernij. Het product is “racist and inappropriate,” aldus een New Yorkse politicus. Een staatssenator noemt de 'Obama-Fingers' het bewijs dat Obama's winst niet het einde van de strijd tegen discriminatie betekent. En volgens een professor in de politieke wetenschappen zorgt de snack - “given our interesting histories” - voor koude rillingen over de ruggen van Duitsers én Amerikanen.

Het is onwaarschijnlijk dat productent Sprehe meer heeft willen doen dan makkelijk inhaken op een trend – er zijn minder omslachtige wegen om iemand te beledigen dan via een diepvries product. Stupide is het wel. Van een bedrijf dat gebruik maakt van een wereldberoemde naam mag op zijn minst enig onderzoek verwacht worden; zeker als dat bedrijf uit een land komt dat drie jaar geleden nog op zijn achterste benen stond vanwege de Oranje WK helm.
Juist zij moeten weten hoe verkeerd grappig bedoelde marketingstuntjes soms kunnen vallen.

No comments: