Thursday, 3 January 2008

Huckabee's goede voornemen

Iedere vier jaar breken Amerikaanse presidentskandidaten hun belofte een schone campagne te voeren. Dit jaar lijkt Republikein Mike Huckabee die vicieuze cirkel te doorbreken.

Huckabee vertelde deze week op een persconferentie dat hij een negatieve advertentie over zijn rivaal Mitt Romney niet zou gaan gebruiken. Staand voor een scherm met “Enough is Enough” legde de voormalige gouverneur van Arkansas uit dat hij de advertentie had teruggetrokken omdat hij genoeg heeft van alle politieke negativiteit.

“Ik wil mezelf en de kiezers recht in de ogen kunnen blijven kijken,” zei hij op serieuze toon. Huckabee's campagneteam had de reclame – waarin Romney als pro-abortus geldverkwister wordt afgeschilderd – gemaakt als reactie op de vele negatieve advertenties van Romney over Huckabee.

De aanwezigen op de persconferentie hadden het gevoel iets bijzonders mee te maken. Een kandidaat die zich aan zijn woord houdt en niet mee doet aan de onder-de-gordel-communicatie, dat hadden ze nog nooit eerder gezien.

Terwijl Huckabee nog stond na te gloeien van zijn onbaatzuchtige actie restte hem nog één ding. Hij moest de advertentie laten zien. Niet om zijn rivaal in een kwaad daglicht te zetten, zo verzekerde hij zijn publiek, maar om te bewijzen dat de advertentie echt bestaat en meer is dan het onderwerp van een persconferentie over zelfopoffering. En, zo voegde hij eraan toe, hij hoopte dat daarna iedereen de advertentie zo snel mogelijk zou vergeten.

Dat is gek genoeg niet gelukt. Dankzij de aanwezige journalisten is Huckabee's creatieve actie in alle talkshows, nieuwsprogramma's en blogs besproken; en de advertentie is inmiddels duizenden keren op YouTube bekeken. Als het op negativiteit aankomt hoeven we niets nieuws te verwachten van de campagne van 2008; wat de creativiteit betreft kon het wel eens een interessant jaar worden.

No comments: