Eco is OK en groen is goed. Maar Wal-Mart's nieuwe reclamecampagne lijkt klanten vooral te verleiden tot andere dingen dan milieubewustheid.
Wal-Mart kreeg de afgelopen tijden veel kritiek omdat het bedrijf Chinees speelgoed verkocht vol giftige chemicaliĆ«n. Deze megasupermarkt, de grootste particuliere werkgever ter wereld, grijpt daarom vandaag – Earthday – met beide handen aan om zich van zijn groenste kant te laten zien. Gezien het beoogde resultaat van de eco-friendly campagne is het de vraag waar het de multinational om gaat: het mileu of toch de eigen portemonnee.
Kosten noch moeite lijken te worden gespaard om Wal-Mart's nieuwe imago aan de consument duidelijk te maken. Hoeveel het bedrijf aan radio-, online-, print- en televisiereclames uitgeeft willen ze niet bekend maken, maar het is “ the most comprehensive environmental sustainability campaign in company history.”
De boodschap achter “Earth Month '08. Save money. Live better.” is het bedrijf en de klanten milieubewuster te maken. Zo zijn er T -shirts te koop die voor 100% gemaakt zijn van gerecyclede Coca Cola flessen; verder is het assortiment uitgebreid met fair-trade producten en organische koffiemerken. En speciaal voor de kinderen zijn er bloemzaden in een zakje met een Nickelodeon- en SpongeBob SquarePants logo.
Het lijkt een prachtig en vooral groen initiatief, maar hoe het milieu beter gaat worden van deze actie is een raadsel. Producten met een grote carbon footprint worden niet uit de schappen gehaald, eco-friendly spullen worden toegevoegd; Amerikanen worden niet aangespoord een keer niet met hun SUV naar Wal-Mart te gaan, ze worden verleid om vaker te komen en meer te kopen. “Save money. Live better.” betekent niet “koop iets niet,” maar “koop het bij Wal-Mart.”
Het enige groene aan deze “Going green”actie zijn de dollar biljetten die Wal-Mart gaat verdienen.
Monday, 21 April 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 comment:
Mooi kritisch.
Post a Comment