Monday, 22 December 2008

Burger King onderbroek wint

Virgin is het gelukt met cola en een vliegmaatschappij. Ralph Lauren's verf is bijna net zo succesvol als de kledinglijn. En de verkoop van Marlboro jassen doet nauwelijks onder voor die van de sigaretten. Niet iedere brand extension pakt zo goed uit.

Marketing consultancy TippingSprung deed onderzoek naar de grootste missers van 2008. Eervolle vermeldingen waren er voor Coca Cola's kledinglijn - gemaakt uit gerecyclde flessen -, Playboy's energiedrankje, Disney`s Doornroosje pennen van $1.200,- en Porsche's $100.000,- Design Kitchen.

De derde plaats was voor was de travel site van Kanye West. De rapper droeg zelf in belangrijke mate bij aan zijn verkiezing: hij werd dit jaar twee keer meteen na aankomst op een vliegveld gearresteerd omdat hij een fotograaf geslagen had.

Het zilver ging naar Kellogg's hip-hop street wear. Dat de cornflakes gigant net naast de eerste plaats greep lag niet aan de gangsta jeans met Frosty the Tiger opdruk; de onbetwiste Nummer Eén maakte het simpelweg nog bonter.

Winnaar van de grootste brand extension miskleun 2008, tromgeroffel, de Burger King onderbroek. Bijna de helft van de ondervraagden zag geen enkel verband tussen de twee. Of zoals één kandidaat het samenvatte, “"While people love the Whopper, they don't want to parade around in underwear that says, 'This is where my big, fat ass came from.'”

TippingSprung deed de enqûete voor de vijfde keer. En net als de voorafgaande jaren was oprichter Robert Sprung af en toe met stomheid geslagen. “The bad ideas keep flowing. It's amazing and there's nothing we can do to stop it.” Ondanks de recessie verwacht Sprung niet dat volgend jaar beter zal worden. De man die eerder Precious Moments' zoetsappige doodskisten, Hooters vliegmaatschappij en Salvador Dali deodorant als miskleunen ontmantelde is daarvoor te veel gewaarschuwd.

No comments: