Saturday 10 March 2007

Vette claim

Eten en Amerika, het blijft een interessant onderwerp. In mijn Safeway -- de supermarkt -- word ik er iedere keer weer mee geconfronteerd.



Er komen voornamelijk negers in deze buurtsuper (ik ben regelmatig de enige blanke) en die zijn bijna allemaal te vet. Dan bedoel ik niet een kilootje of twee; ik heb het over twee vrouwen die genoeg vlees meezeulen om drie normale personen uit te boetseren.



Eten ze veel omdat ze vet zijn of zijn ze vet omdat ze veel eten? Wat ook het antwoord is op dit kip-en-ei dilemma, het aanbod maakt een boel duidelijk. Voor een alleenstaande vrijgezel -- en ik ben vast niet de enige in DC -- is het lastig om normale porties te kopen. Maar het is meer dan alleen de hoeveelheid; het is ook het eten zelf en de manier waarop het wordt aangeboden.



De afdeling taart, koekjes en zoetigheidjes wordt aangeduid met een groot bord Entertainment. Vette kledders -- gravey included -- heten Sports dinners. Het unique selling point van de maaltijden van de Healthy Man lijn is dat ze microwavable zijn.



In zijn nieuwe film speelt Eddie Murphy behalve een zwarte man ook de rol van Rasputina. Zij is zwart en moddervet. Hilarisch, zou je denken.

Niets daarvan; dikke zwarte vrouwen zijn in kuif gepikt. Het stereotype dat Murphy neerzet is denigrerend. Hij maakt grappen over hun dikke ruggen en dat pikken ze niet langer. Het haalde zelfs de Washington Post. (link: http://www.washingtonpost.com/ac2/wp-dyn/comments/display?contentID=AR2007022001872)

Elke keer dat ik Rasputina's bij de koelafdeling hoor overleggen welke emmers ijs mee moeten, denk ik aan dit artikel. Maar ik durf pas te lachen als ik de hoek om ben. Voor je het weet heb ik een vette claim aan mijn broek.

No comments: