Ieder jaar worden de Effies uitgereikt: de prijs voor de meest effectieve reclame. Ik was verbaasd dat deze kandidaat niet op de lijst stond. Als er namelijk iemand is, die in staat is zichzelf optimaal te verkopen met minimale inspanning, dan is hij het wel.
Hij is de meester van de viral marketing. Hij hoeft maar een piep te geven en de hele wereld luistert. Zijn budget is klein en zijn productieteam bestaat uit een Video 2000 systeem en een analoge camera.
Hij heeft een neus voor locaties. Zonder een cent te spenderen kan hij een atmosfeer creeren die in een klap vertelt waar hij voor staat. De inhoud van zijn boodschap is nauwelijks van belang; het feit dat hij iets zegt, is het voornaamste nieuws.
Zijn gevoel voor timing is geniaal. Zijn berichten komen namelijk altijd aan, zelfs als de mededeling al jaren oud is.
Maar het meest briljant is zijn financiele inzicht. Hij koopt geen zendtijd, drukt geen bumperstickers en heeft geen billboards nodig. Zijn investering van nog geen 50 euro, verdient hij dubbel en dwars terug met de aandacht die anderen aan hem besteden.
Mijn nomitatie voor marketeer van het jaar: Osama B. Laden.
Dit weekend werd er weer eens een video van hem vertoond op alle Amerikaanse prime time zenders. De band is waarschijnlijk jaren oud en komt op het moment dat de prijs op zijn hoofd verdubbeld is: $50 miljoen.
Bin Laden heeft dat bedrag in een weekend bij elkaar verdiend met gratis zenddtijd. Waar de presidentskandidaten zich een slag in de rondte moeten fundraisen, regelt hij het voor gratis. Als dat geen Effie waard is, dan weet ik het niet meer.
Monday, 16 July 2007
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment