Thursday 27 September 2007

Echt afgestudeerd

Na maanden van wachten - met dank aan de extreme klungeligheid van UPS die hun klantvriendelijkheidsinstructies klakkeloos van de Gestapo hebben over genomen - is HIJ gearriveerd. De reden dat ik zo graag aan een Amerikaanse universiteit wilde studeren...
















Om stil van te worden. De camera kan niet genoeg inzoomen om de schat aan details duidelijk te maken, daarom deze verdere beschrijving.


De rode steen is de kleur van maand januari vertelde de verkoper mij. Niet alleen mijn geboortemaand, maar ook de mooiste kleur steen die er was.

Rond de steen: American University. Aan de linkerkant - voor de ontvangers van klappen rechts - een inscriptie met MA (Master of Arts), een open boek, een ganzeveer, een banier met het woord "journalism" en iets dat op een barbeque lijkt (maar dat vast niet is).

Links: 2007, het jaar van afstuderen en daaronder in een rondje het logo van de American University: de koepel van het Capitool en de woorden "pro deo et patria." Dat dat ook de naam van de krant van de NSB was, staat hier buiten, want daaronder namelijk het jaar dat AU is opgericht: 1893.


Dan staat aan de binnenkant van de ring ook nog mijn naam, handig voor als ik ooit dement word. Want zolang ga ik hem zeker dragen, al is het maar voor de grap.

Maar dat moet ik vooral niet aan Yanks vertellen. Ringen zijn een serieuze aangelegenheid. Superbowl winnaars, veteranen, alumni, iedereen draagt ze en over het algemeen geldt, hoe groter hoe beter. En daarin moet ik ze wel gelijk geven. Je naam in het zweetkamertje van de Leidse universiteit op de muur zetten is leuk, maar haalt het niet bij de tastbaarheid van dit prachtjuweel.

No comments: