Wednesday 3 June 2009

GM: Hoera, failliet

General Motors' faillissement is geen reden tot droefheid. Het bedrijf, de CEO en dealers zijn onverdeeld optimistisch over de wake up call. Blijft over de vraag waarom men nu pas serieus over verbeteringen gaat nadenken.

De nieuwste GM reclame windt er geen doekjes om. “Laten we eerlijk zijn,” zegt de voice over, “geen enkel bedrijf wil dit meemaken. Er was een tijd dat acht merknamen zin had. Er was een tijd dat we met de hele wereld konden concureren. Not any more.” Maar niet getreurd, gaat de stem verder, terwijl we kijken naar beelden vol opkomende zonnen en ontluikende bloemen. “Dit is niet 'going out of business. This is getting down to business.'”

Dezelfde toon sloeg GM CEO Frederick A. Henderson gister aan in een ingezonden brief in de Washington Post. “We gaan door wat veranderingen heen, maar dat betekent niet dat we onze identiteit verliezen. 'GM is here to stay.'” Ook benadrukte de hoogste baas hoe belangrijk hij zijn klanten vindt. Hij betreurt het als mensen last hebben van het faillissement, maar hoopt dat Amerikanen de weg naar de GM dealers zullen weten blijven te vinden.

Die blijven ondertussen ook alles zonnig zien. Volgens Mike Brown, Cadillac sales manager in een suburb van Washington, gaan de zaken “great.” Hij verkoopt weliswaar minder dan vorig jaar maar in deze crisistijd is dat helemaal niet slecht. Zelf maakt het faillissement hem weinig uit, “The Cadillac brand isn`t going anywhere,” zegt hij via de telefoon, en “zo denken vaste klanten er ook over.”

Zo bezien lijkt het faillissement het beste wat het bedrijf de laatste jaren is overkomen. “We zijn een beetje dom geweest. We vergaten waar we mee bezig waren, maar nu we failliet zijn gaan we het helemaal anders, maar vooral veel beter doen.” En het klinkt zo overtuigend, optimistisch en logisch dat het makkelijk is om ervoor te vallen.

Maar wie de feiten op een rijtje zet – 10 jaar op rij verlies draaien, auto`s maken die niemand wil hebben en $50 miljard aan overheidsgeld toucheren - ziet dat men het probleem nog lang niet doorgrondt. Dit faillissement hing jaren in de lucht en niemand greep in. GM mag het faillissement dan vieren als een feestje, pas als de lampen bij iedereen binnen het bedrijf aangaan zal de puinhoop van één van Amerika's grootste faillissementen echt duidelijk worden.

No comments: