Monday, 22 October 2007

Prehistorische vooroordelen

Een nieuwe sitcom wil met grappen over vooroordelen politiek-correct Amerika een spiegel voorhouden. Vooralsnog slaat "Cavemen" de plank mis.

Sinds een week draait de sitcom “Cavemen” hier op de televisie. De serie is een spin-off van een reclamecampagne van de verzekeringsmaatschappij Geico en hoofpersonen zijn inderdaad holbewoners, compleet met laag voorhoofd, grote tanden en veel haar.

Maar prehistorischer dan dat wordt het niet. De serie speelt zich af in de 21ste eeuw en de holbewoners dragen trendy kleding, squashen, praten over hun gevoelens en wonen - in plaats van een hol - in Atlanta.

Ondanks hun metrosexual levensstijl, lopen deze Neanderyuppen voortdurend tegen onbegrip op. “Nee, we vangen niet ons eigen eten.” En, “nee, we slepen geen vrouwen aan hun haren naar ons hol.” Maar het vooroordeel waar ze voornamelijk mee te kampen hebben is dat ze onontwikkeld zouden zijn; het gevolg van Geico's campagne. Via hun site een offerte aanvragen, is, volgens de slogan “So easy, even a caveman can do it.”








In deze commercial zit holbewoner Joel bij zijn therapeute. “Hoe zou jij je voelen,” vraagt hij haar zichtbaar aangeslagen, “als 'Geico zo makkelijk is dat zelfs een therapeute het kan.'” “Die reclame zou nergens op slaan,” antwoordt zij. “En waarom niet?” bijt Joel haar toe, “Zeker omdat therapeuten slim zijn?”

Zo subtiel, creatief en geestig als de reclames is de serie bij lange na niet. Hoofdoorzaak: een achterliggende boodschap. Volgens de makers staan de holbewoners symbool voor alle minderheden en de vooroordelen waar ze tegen moeten vechten.

In de praktijk zijn de holbewoners gebaseerd op negers. Opmerkingen over hun beestachtige sexdrive, vrouwen die na één holbewoner nooit meer iemand anders wilen en een woord dat alleen beledigend is als niet-holbewoners het gebruiken is zeer herkenbaar, voor zwart en blank.
Dit is een gemiste kans. De holbewoners zijn met hun eigen kledinglijn, Website, fansite, duizenden YouTube hits en gastoptredens op Sportsnet een enorme hit. De serie lijkt dat succes nu de nek om te draaien, omdat de holbewoners niet langer van hun eigen kracht uitgaan.

Een hippe Neanderthaler die zich depressief voelt omdat hij "onderontwikkeld" genoemd wordt, is een geestig uitgangspunt. Standaard vooroordelen over anderen bevestigen is niet alleen makkelijke humor; het is in dit politiek-correcte land vaak not done om erom te lachen.

Negers, Latino's vrouwen, homo's, gehandicapten, Indianen, Moslims, bejaarden, roodharigen, iedere bestaande minderheid zou moord en brand schreeuwen als iets "zo makkelijk was, dat zelfs zij het kunnen." De bedenkers van de campagne zullen toch niet toevallig op een holbewoner zijn uitgekomen?

Tenzij de serie zich of focust op onontwikkelde holbewoners of iedereen gaat beledigen, zal "Cavemen" binnen afzienbare tijd aan zijn haren van de buis worden gesleept.

Bekijk hier alle Geico commercials en hier de trailer van de serie.

No comments: