Sunday, 21 October 2007

First things first

Senator Hillary Clinton maakt zich al jaren sterk voor een betere en betaalbare gezondheidszorg. Maar in haar nieuwste reclame loopt zij op de zaken vooruit.

Zorgverzekering was één van Bill Clinton's voornaamste campagnethema's in 1992. Zodra hij gekozen was, installeerde hij de Task Force on National Health Care Reform; om zijn persoonlijke betrokkenheid bij het project te onderstrepen, zette hij Hillary aan het hoofd. Het doel was een betaalbare basisgezondheidszorg voor iedere Amerikaan.

Helaas voor de Clintons – en de naar schatting 37 miljoen Amerikaanse onverzekerden – werd Hillary's plan door de Democratische meerderheid in het Congres afgeserveerd. Te onduidelijk, te bureaucratisch en te duur. De Republikeinen roken bloed nu zelfs de president's eigen partij zijn paradepaardje liet struikelen.
Bij de eerstvolgende verkiezingen sloegen zij politieke munt uit deze nederlaag en wonnen de meerderheid in de Senaat en het Huis van Afgevaardigden. Om verdere politieke beschadiging te voorkomen, distantieërde Clinton zich van het hele plan.

Dertien jaar na deze nederlaag is zorgverzekering één van Hillary's voornaamste campagnethema's; en in de tussentijd zijn de problemen toegenomen. Inmiddels zijn 47 miljoen Amerikanen onverzekerd, globalisatie bedreigt Amerikaanse banen met werknemers-zorgverzekering, de Baby boom generatie staat op het punt met pensioen te gaan en obesitas is volksziekte nummer Eén. Hillary's jarenlange strijd werpt zijn vruchten af: vanaf haar bekendmaking om een gooi naar het Witte Huis te doen, is zij de Democratische frontrunner.

In haar nieuwste reclame vertelt een voice-over, onder stemmige pianomuziek, dat “Hillary zich inzette voor zorgverzekering terwijl bijna niemand anders deed dat; en zij bleef zich inzetten totdat zes miljoen kinderen verzekerd waren.” Zwart-wit foto's van kinderen wisselen elkaar af. Tot zover niets nieuws.

Dan verschijnen beelden van straten vol stof en gruis: downtown Manhattan vlak na de aanslagen op 11 september, 2001. Volgend shot: Hillary, met een veiligheidsmasker over haar gezicht, “Zij kwam op voor de reddingswerkers op Ground Zero die hun gezondheid opofferde nadat zovelen vóór hen hun leven hadden gegeven,” aldus het commentaar.

Hillary is hiermee niet alleen de eerste presidentskandidaat die in deze campagne “9/11” in een politieke televisie-advertentie gebruikt; ze opent ook subtiel de aanval op de Republikeinse presidentskandidaat Rudy Giuliani. Hij had, als de voormalige burgemeester van New York, tot nu toe het monopolie op die dag.

Hoewel Hillary zijn naam niet noemt, snijdt zij met deze reclame een voor Rudy gevoelig onderwerp aan. Hij zou reddingswerkers die ziek waren geworden na het inademen van stof en giftige gassen aan hun lot hebben overgelaten.

Terwijl de voorverkiezingen nog moeten beginnen, lijkt Hillary zich met deze reclame alvast voor de volgende strijd op te maken, die tussen haar en Giuliani zal gaan; en daarmee loopt ze op de zaken vooruit. Niet alleen omdat Giuliani slechts in enkele peilingen voorop ligt; Conservatief Amerika heeft het bijvoorbeeld niet zo op zijn drie huwelijken en zijn pro-abortus, pro-homohuwelijk en anti-wapen standpunten.

Ze brengt hiermee vooral zichzelf in gevaar. Haar nominatie lijkt onvermijdelijk, maar door de voorverkiezingen als een formaliteit te beschouwen, zou zij niet de eerste kandidaat zijn die vroegtijdig kan worden afgeschreven. Iemand met haar ervaring moet weten dat campagnethema's en peilingen niet hetzelfde zijn als Realpolitik en verkiezingsuitslagen.

No comments: