Je moet als producent wel heel zeker van je zaak zijn als je de content van je website door je klanten laat schrijven. Maar dat is kennelijk het geval bij Mars Inc. - bekend van onder andere Dove, M&M's en Bounty. Het bedrijf ruilde de oude home page van het fruitsnoepje Skittles in voor diens Wikipedia site.
De site is onderdeel van de strategie om de klant meer invloed te geven, zegt de marketing communications VP Carole Walker. Zo heeft de nieuwe site een Twitter afdeling en links naar de Skittles' pagina's op Facebook en Flickr. “Wikipedia is de definitie van waar ons merk voor staat. Skittles leven namelijk in een wereld waarin van alles kan gebeuren.” In het verleden kwam die eigenzinnigheid naar voren in reclames die op zin minst opmerkzaam te noemen waren.
Deze grote mate van transparantie komt niet zonder gevaar. Zo meldt een twitter bericht vanvond dat “Skittles=kots=uitwerpsel=dood=verrot.”
Volgens Walker heeft het bedrijf daar rekening mee gehouden. “We gaan ervan uit dat mensen positief reageren. Mocht dat niet het geval zijn dan kunnen we natuurlijk altijd ingrijpen.”
Hoewel Skittles het eerste merk is dat zijn Wikipedia website zo gebruikt is de primeur voor deze transparante manier van communicatie voor de website van het reclamebureau Modernista!
De vraag of er genoeg over Skittles te melden is om de site levendig te houden is terecht – wat kan je meer zeggen dan 'ik vind ze vies/ ik vind ze lekker?' Anderzijds luidt de beslissing van Mars Inc. een nieuwe fase in online communicatie in. Andere bedrijven zullen het experiment nauwgezet volgen en als het een succes wordt snel met hun eigen Wikipedia sites komen. Dat deze ontwikkeling diensten en producten beter zullen maken is onwaarschijnlijk, maar lekker transparant is het wel.
Monday, 2 March 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment