Als zelfs CDA minister Maxime Verhagen een techy gadget gebruikt dan moeten de early adapters er inmiddels wel op uitgekeken zijn, toch? Nee dus.
Ondanks de hype rondom Twitter staan adverteerders niet te trappelen om hun geld op social media marketing te zetten, zo blijkt uit een Forrester Research rapport.
Slechts 25 procent van de marketeers is van plan om volgend jaar meer dan $100,000 aan social media uit te geven. Social media, aldus het onderzoek, is nog te weinig mainstream zodat geld uit de “experimental” potjes moet komen Door het gebrek aan bewezen werkzaamheid en gestandariseerde meetmethoden gebruikt de beroepsgroep social media marketing alleen als het echt nodig is.
“Pas als merken met een specifieke strategie op de proppen komen kan men succes boeken,” aldus Forrester analist Jeremiah Owyang.
Maar er is ook goed nieuws voor de fans van 140 karakters lange 'wat ben jij aan het doen' updates. Meer dan de helft van de ondervraagde marketeers zegt op termijn hogere budgetten te verwachten – mede dankzij de neergaande economische spiraal. Social media is immers over het algemeen goedkoper dan marketing via de traditionele kanalen.
Oftewel, wie straks als de economie beter is de markt wil beheersen moet nu het handboek “Hoe verdienen we geld met social media marketing?” gaan schrijven. En zodra dat af is kan direct worden verder gegaan met “Hoe meten we social media marketing?” Geen gemakkelijke opgave, zeker gezien de nog steeds vele vraagtekens die simpele online marketing omringen.
Gelukkig kunnen we de tijd zolang doden met tweets van Verhagen's doldwaze avonturen in de ministerraad.
Monday, 16 March 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment