Monday, 9 March 2009

Reclames redden Amerika's publieke zaak

Ambtenaren met shirtsponsors? Reclameborden op het schoolplein? Commercials op verkeersborden? Amerikaanse publieke instellingen grijpen in deze tijd alles aan om aan geld te komen. Niet iedereen kan zich in deze strategie vinden -- maar de trend lijkt onomkeerbaar.


Iedere dag stijgen tientallen vliegtuigen op van Houston's George Bush Intercontinental Airport; en allemaal vliegen ze over de Humble High School, een enorm gebouw met een plat dak van 50.000 vierkante meter. En als het aan Cynthia Calvert ligt wordt die hele oppervlakte een billboard. “We zoeken nog een adverteerder, maar we hebben al een schildersbedrijf gevonden.” Wat levert het de school op? “Easy money.”

Calvert's bedrijf Creek Media is gespecialiseerd in reclame op schoolbussen, maar haar ambities beslaan schoolcafetaria's, sportvelden, parkeerterreinen en zelfs de bodem van het zwembad. En de scholen die haar diensten overwegen zijn niet de enige publieke instellingen die naar extra inkomsten zoeken.

Chicago wil stationsnamen op de L lijn te koop aanbieden. New York's gemeentelijk vervoerbedrijf heeft al één metrostation van binnen en van buiten met reclames volgeplakt; op andere stations prijken reclames op pilaren en de vloer; de reddingsbrigade in Huntington Beach, Californië rijdt in gesponsorde Toyota's; Brooklyn is van plan reclames op prullenbakken toe te staan.

Jeff Golimowski van de Outdoor Advertising Association of America noemt de ontwikkeling een goede zaak. “Publieke instellingen hebben het geld hard nodig en bedrijven kunnen consumenten op nieuwe en verassende manieren bereiken. Dit is fantastisch.”

Niet iedereen deelt zijn enthousiasme. Critici zijn van mening dat publiek bezit niet met “unnecessary, visual pollution” ontsierd mag worden. Volgens Matthew Johnson van Media Awareness schenden gemeenten een “sociaal contract” met de burger. “Net zoals de overheid verantwoordelijk is voor de bescherming van natuurgebieden hebben ze ook de taak om gebieden reclamevrij te houden.”

De trend lijkt echter onomkeerbaar. Zo leverde reclame inkomsten New York's gemeentelijk vervoerbedrijf vorig jaar $125 miljoen op; bijna $100 miljoen meer dan 10 jaar eerder. En met een gat van $1.2 miljard in de begroting van dit jaar en de economische crisis moet het geld ergens vandaan komen.

No comments: