Wednesday, 11 March 2009

Crisis vraagt om showgedrag

Moeilijke tijden, drastische maatregelen. Publieke smeekbedes, opzienbarende verkoopstunts en onorthodoxe sollicitaties, Amerikanen trekken alles uit de kast. Regel Nummer Eén: er zijn geen regels.

Het verhaal van Joshua Persky begint zoals veel anderen. De Wall Street banker werd vorig jaar door Houlihan Lokey ontslagen en pogingen om een nieuwe baan te vinden mislukten. Na zes maanden vol frustratie gooide hij het roer om. Hij hing een bord met de tekst "Experienced M.I.T. Graduate for Hire" om zijn nek en ging op New York's Park Avenue zijn CV aan passanten uitdelen.

Zijn actie leverde veel aandacht op - hij verscheen in de nationale en internationale media - en uiteindelijk ook een baan bij het accountantskantoor Weiser LLP. Zijn advies voor mensen met hetzelfde probleem, "Be creative. Je moet zoveel mogelijk opvallen."

Faye Halloran leek alles mee te zitten. Terwijl links en rechts mensen werden ontslagen wisselde deze broker haar baan bij Morgan Stanley in voor een beter salaris bij Citi-Smith Barney, onderdeel van Citigroup. Tijdens een van haar eerste dagen maakte Halloran een duur foutje. Ze zei dat ze was afgestudeerd terwijl ze nooit een universiteit van binnen had gezien. Zodra haar nieuwe werkgever daar achter kwam was het ' einde oefening.' Ook wilde Citi de bijna $300.000 signing bonus terug.

Onder normale omstandigheden is dit een duidelijke zaak gaf Halloran met tranen in haar ogen toe op CNN. Maar deze dagen zijn anders. Citi's megaverliezen en miljarden injecties bewijzen dat het bedrijf zelf ook niet zonder fouten is. En in plaats van nog een Amerikaan te ontslaan zou het bedrijf haar een tweede kans moeten geven, aldus Halloran's smeekbede.

John Wieland, oprichter en CEO van John Wieland Homes and Neighborhoods, zwemt graag tegen de stroom in. In een tijd dat de huizencrisis Amerika's economische neergang inluidde wijst hij consumenten op de voordelen van huisbezit. Om zijn boodschap kracht bij te zetten lanceerde hij zijn "Get Housing Moving" tour. Met zijn camper blijft het net zo lang gemeenten in Amerika's Zuiden aandoen totdat hij 101 huizen verkocht heeft; en iedere nacht slaapt hij in een ander leegstaand huis.

Hij begrijpt dat mensen hem voor gek verklaren, "maar de realiteit is dat dit het perfecte moment is om te kopen. Onze huisprijzen zijn in bijna 40 jaar niet zo scherp geweest."

Het ligt voor de hand deze acties als typisch Amerikaans showgedrag af te doen. Maar zodra de crisis in Nederland net zo voelbaar wordt als hier zullen ze het verschil bepalen tussen 'the winners and the losers.'

No comments: