Monday, 4 May 2009

Krant in de aanval

Ach, de moderne tijd. Rinkelende I-phones, overstromende mailboxen en online videoconferenties. Instant messenger. Twitters. Blogs. SMS. Houdt het dan nooit op? Jawel, aldus de nieuwste campagne van de krant Atlanta Journal-Constitution (AJC). “Unplug. It's Sunday.”

Dat de Amerikaanse kranten industrie onder vuur ligt is bekend. Journalisten vliegen als warme broodjes de deur uit omdat hun werkgevers het hoofd boven water proberen te houden. Een aantal kranten heeft inmiddels het veld moeten ruimen en voor anderen dreigt hetzelfde lot. Zo lijkt the Boston Globe zijn langste tijd gehad te hebben en zelfs de New York Times lijkt zonder geldschieter ten dode te zijn opgeschreven.

Ondertussen blijft iedereen driftig zoeken naar het medicijn. Het probleem is ten slotte niet dat mensen geen nieuws lezen; ze doen het steeds minder vaak vanaf papier. En aan dat gegeven probeert de AJC een draai te geven. Want waarom zouden we, als we de hele week al naar computerschermen en telefoondisplays kijken, daar in het weekend mee door gaan? Was zondag niet ooit bedoeld om datgene te doen wat we de rest van de week niet deden? Met de campagne wil de AJC lezers (terug)winnen voor de met dikke bijlagen gevulde zondagskrant. En men zet in op het 'easy like Sunday morning' gevoel.” Oftewel, trek de stekker uit je apparaten, zet alles op stil en relax, “It is Sunday”

De campagne, die behalve op televisie en in print ook prominent online te zien zal zijn, is niet “anti-Internet,” aldus AJC's hoofd marketing, “maar zoekt de balans tussen de site en de krant.”

Of de miljoen aan campagnekosten een slimme zet of weggegooid geld is moet nog blijken. Wat AJC in ieder geval nagegeven kan worden is dat ze iets nieuws proberen. Dat het niet goed gaat is duidelijk en voor klagen is het te laat. Kranten moeten in de aanval. Zo bezien betekent de slogan dus eigenlijk precies het omgekeerde van zijn relaxte boodschap.

No comments: